środa, 30 kwietnia 2014

Festiwal Książki Żydowskiej we Włoszech - Festa del Libro Ebraico in Italia


W Ferrarze trwa V Festiwal Książki Żydowskiej we Włoszech. Według mnie powinien nazywać się Festiwalem Kultury, a nie tylko Książki. Dlaczego? Bo podczas tych sześciu dni mamy nie tylko możliwość spotkania się z autorami (dziennikarzami, publicystami, pisarzami, reporterami), ale także organizowane są liczne wydarzenia towarzyszące: wystawy, koncerty, przedstawienia, degustacje kuchni żydowskiej, wycieczki z przewodnikiem - czyli wszystko co potrzebne, aby zapoznać uczestników z daną kulturą :)

Oczywiście nie mogło mnie tam zabraknąć! Z ponad 50 oferowanych wydarzeń wybrałam dwa, które wydały mi się najbardziej interesujące:

1. Koncert: Yiddish Melodies in jazz

Sobotni wieczór. Pięciu facetów grających na scenie. Połączenie amerykańskiego jazzu i muzyki żydowskiej. Czasami wydobywane przez nich dźwięki były dla mojego ucha hmm... dość dziwne. Albo lepiej powiedzieć specyficzne :) Jednak całość zrobiła na mnie naprawdę dobre wrażenie. Podsumowując: inaczej lecz ciekawie.


2. Wycieczka z przewodnikiem: Cmentarz Żydowski

Poniedziałkowe popołudnie. Pada. Leje. Ale poszłam, bo naprawdę chciałam zobaczyć żydowski cmentarz ferraryjski i porównać z tymi już widzianymi w Krakowie i Łodzi. A pogoda... no cóż, jej się nie wybiera. 





Cmentarz jest ogromny, podzielony na pięć sektorów, ale w tym samym czasie lekko zapuszczony. Mimo, że w Ferrarze społeczność żydowska działa dość prężnie cmentarz wygląda na zaniedbany. Niekoszona trawa, trochę chaszczy, groby popadające w ruinę. Niemniej jednak warty zobaczenia. Szczególnie z przewodnikiem, który opowiadał nam nie tyle historię cmentarza co pochowanych na nim ludzi. Leży tu chociażby Giorgio Bassani znany autor powieści Ogród rodziny Finzi-Continich (zdjęcie poniżej). Jego grób znajduje się na uboczu, gdyż (jak wytłumaczył przewodnik) Bassani chciał, żeby przyjście do niego nie było przypadkowe, żeby odwiedzającymi byli Ci, którzy naprawdę tego chcieli, a nie zatrzymali się, bo był po drodze czy blisko wejścia.

Poniżej: Błogosławiące dłonie to jeden z ważniejszych żydowskich symboli. Oznaczane nimi są groby kapłanów - męskich potomków kapłana Aarona.



Poniższą inskrypcję można znaleźć na praktycznie każdym żydowskim grobie. W tłumaczeniu oznacza ona "Niech dusza jego będzie związana w wieniec życia wiecznego" i jest odpowiednikiem chrześcijańskiego "Niech spoczywa w pokoju".




Jeżeli będąc w Ferrarze będziecie chcieli odwiedzić ten cmentarz pamiętajcie, że w soboty jest zamknięty! I nie próbujcie otwierać bramy :) Malutkie wejście znajduje się w pobliskim budynku. Tylko życzę Wam lepszej pogody, bo ja po dwóch (tak, tak dwóch!!!) godzinach oprowadzania byłam calutka mokra. I nawet parasolka na niewiele się zdała...

Festiwal trwa od 26 kwietnia do 1 maja 2014 roku.
Przydatne linki: Oficjalna strona organizatora festiwalu, Informacje o cmentarzu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz